Nyström Reser

Dubai - Dag 7

Kategori: Allmänt

Ökensafari
 
Idag var det dags att åka bil i ökenen. Vi skulle även få se några uppträdanden och äta mat.
 

Vår chaufför, Asif, en 55-årig indier som bott i Dubai 48 år och kört turister i öknen i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv såg inte mycket ut till chaufför men ack vad jag bedrog mig. 😄

 
Första stoppet gjorde vid en kamelfarm där vi inväntade fler bilar. Jag tyckte de såg mer ut som Dromedarer, men fick lära mig att så här ser en kamel ut i Dubai.
Har de en egen sort eller? 

 
Efter att ha släppt ut lite mer än hälften av luften i däcken på bilen, från 3,2 kilo till 1,5 kilo bar det iväg. Mindre luft i däcken, mer gummi i sanden = bättre grepp. Smart.
 

 
Som han körde, rena galningen. Det var som att åka bergochdalbanan, upp och ner mellan sanddynerna. Men hur säkert som helst. Chauffören med koll. 👍 

 
 

Efter ca 30 minuter var det fotopaus, här skulle det plåtas öken.
 
 
Lilla Frua ville ta en selfie på oss. Ni vet ju vad bra det brukar gå, lång som hon är. 😂
 
 
Bättre jag tar ett på henne i helfigur. Min alldeles egna "Kamel"! 😆
 
 
Sista stoppen gjordes vid en "Camp" som de kallade stället.
 
 
 
Lite läsk och en kycklinwrap tIll att börja med. 
 
 
Sen fick vi Arabiskt kaffe som serverades i pyttesmå muggar. Smakade mest julkryddor tyckte jag.
 
 
En liten hennatatuering gjordes också.
 
 
Första uppträdande var en eldkille som jonglerade friskt med brinnande pinnar bland annat.
 

Spruta eld kunde han också.
 
 
Nästa gubbe, glitterkillen, hade en bunt kjolar han snodde runt i. Varv på varv, säkert flera hundra innan han tackade för sig och gick spikrakt därifrån. En annan hade åkt i backen alldeles yrslig i mössan efter 3 varv.
 
 
 
Sen kom maten, som åts upp med god aptit. Smakade riktigt bra.
 
 
Sista uppträdandet gjordes av en magdansös, hon kunde svänga på höfterna hon. Satt nog ett kullager i kroppen på´na.
 
 
En trio kameler på en höjd avslutade kvällen. 

 
Om jag hade ökensand med mig hem? Inte ett korn. 😇
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: