Nyström Reser

Zakynthos - Dag 10

Kategori: Allmänt


Idag har vi varit på en guidad tur mer eller mindre runt hela Zakynthos för att se vad ön har att erbjuda.

(null)

Vi började med ett besök på en liten vingård där de berättade hur de framställde vinet de saluförde. Sen vi fick gå igenom lokalen där de buteljerar vinet. Här använde de sig av riktig kork från Portugal, inga plastkorkar  här inte. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vi avslutade rundvandringen med en vinprovning för de som ville, man kunde testa 15 av deras 17 sorter/typer de framställde. Naturligtvis blev jag nyfiken på de 2 vinerna de inte plockat fram för provsmakning men fick inget svar på min fråga. Snopet.

(null)

(null)

Lilla Frua ville prompt köpa med sig en flaska hem och naturligtvis tog hon den dyraste de hade.

"Får jag låna ditt kort? Mitt ligger kvar på bussen." Jo jag tackar jag, betala fick jag allt göra.

(null)

Nästa stop var på en restaurang som serverade lunch. 

Bruschetta!

Håll i dig vad mätta vi blev.

(null)

En båttur till de de omtalade Blå Grottorna skulle göras. Men så värst blå vet jag inte om de var. En båttur blev det i alla fall.

(null)

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)

Ett 2000 år gammalt olivträd skulle också hinnas med och beskåda. Knotig och stort var det, om åldern stämde får vara osagt. 

(null)

(null)

(null)

Tvärs över gatan vid olivträdet låg en tvåltillverkningsfabrik. Fabrik kanske det inte var men tvål gjorde de. Det fanns tvålar för alla olika delar på kroppen i olika skapelser och dofter. Skulle man köpa med sig tvålar hem som passar till alla kroppsdelar gick man därifrån med en stor kasse.

(null)

Jag tyckte mer det såg ut som glass.

(null)

Middag skulle serveras på en restaurang som låg jäkligt häftigt till, magnifik utsikt. Vi blev serverade olika små vegetariska rätter. Inget kött så långt ögat kunde nå. Det gick ner men nog saknade lilla maggen en köttbit allt.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Sista stoppen för dagen gjordes på en olivoljeframställningsfabrik (den ni, alla särskrivare därute). 😘

En massa maskiner behövdes tydligen men olivolja fick de allt fram till slut.

(null)

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)


(null)








Kommentera inlägget här: